Management Drives is een analyse techniek om drijfveren inzichtelijk te maken en te begrijpen wat individuen en groepen motiveert. Hierdoor word je je bewust van je eigen drijfveren én die van een ander. Iedereen kijkt anders naar de wereld en reageert op een bepaalde manier op situaties. Waar krijg jij energie van? Of waar heb jij een afkeer van? Dit is voor iedereen verschillend. Ook auditors hebben verschillende drijfveren.
Dat maakt duidelijk waarom de ene keer een auditrapport zonder problemen wordt verzonden en de andere keer er een hele hoop ‘gedoe’ is.
Op 19 september waren vijfentwintig leden van de IIA PAS groep bij ARC People in Hilversum aanwezig en kregen inzicht in hun drijfveren. In open en interactieve sessies bespraken we ieder zijn drijfverenprofiel. Management Drives gebruikt een taal met zes kleuren, uniek weergegeven in een matrix. Iedere kleur staat voor een stijl van leiderschap of groepscultuur. Elk profiel heeft do’s & don’ts. Je zou het misschien niet verwachten, maar de internal auditors hebben heel diverse drijfveren profielen.
Het resultaat van het ARC event: Wat jou motiveert en energie geeft, verschilt van hoe de ander dat ervaart. Dit verschil kan heel groot zijn.
Dit klinkt als een open deur. Toch neigen we snel naar het doen van aannames voor de ander. Jij kunt een auditrapport uitstekend vinden en maximaal gericht op verbetering, de ontvanger kan het zien als bemoeienis en gebrek aan respect voor het vele werk. Dit verschil kan zich al voordoen door het opnemen of weglaten van één zinnetje in de inleiding. Of bij een gesprek uitvoerig ingaan op ‘social talk’, of dat juist weglaten.
De belangrijkste les is daarom: neem de moeite om inzicht te krijgen in de drijfveren van jouw gesprekspartner. De communicatie zal soepeler verlopen en je zult er effectiever door worden.
De Management Drives analyse is ook onderdeel van het Intervisie voor CAE’s programma. In dit programma komen CAE’s samen met als doel om uitdagingen te bespreken.