Skip to main content

Cyber Recovery en uitbesteding: insourcing of outsourcing

Inleiding

De overstap naar cloudgebaseerde IT-oplossingen biedt organisaties ongekende mogelijkheden, maar roept ook fundamentele vragen op. Wat gebeurt er als een cyberaanval toeslaat? Kun je volledig vertrouwen op je cloudleverancier, of moet je zelf herstelmaatregelen nemen? En hoe verschillen de opties tussen SaaS, PaaS en IaaS? Deze blog behandelt de uitdagingen en keuzes die komen kijken bij Cyber Recovery in de cloud. Het is een aanvulling op mijn eerdere blog over Cyber Recovery en uitbesteding en gaat in op de verantwoordelijkheden die je mogelijk er nog bij neemt, anders dan het bijvoorbeeld het stellen van de juiste contracten- en service levelafspraken. Recente voorbeelden van cyberproblemen (van)uit toeleveringsketens, waar cloudaanbieders ook onderdeel van zijn, tonen de relevantie van dit vraagstuk aan. Te vaag? Denk maar eens aan Blue Yonder dat voor bedrijven als Starbucks en Jumbo even geen softwarediensten kon leveren.

Ben jij voorbereid op een cyberaanval? En hoe zeker ben je dat je kunt herstellen na zo’n aanval? Lees verder

In deze blog staan we stil bij waarom het niet verstandig is om Cyber Recovery volledig uit te besteden, zelfs als je IT dat wel is. Ook geven we 5 tips over zaken die je écht zelf moet regelen. Lees verder

In deze blog geven we tips over herstellen na een cyberaanval. Tijd om jouw herstelstrategie onder de loep te nemen. Lees verder

Wat moet je precies veiligstellen om zo snel en efficiënt mogelijk te herstellen na een cyberaanval? In de vorige blog stonden we stil bij het type informatie. Nu gaan we dieper in op de vorm waarin die informatie is opgeslagen. Lees verder

Een goede cyber recovery-strategie valt of staat bij de kwaliteit van je tests. Maar wat moet je precies testen en hoe diep moet je gaan? Lees verder

Kun je volledig vertrouwen op je cloudleverancier, of moet je zelf herstelmaatregelen nemen als er een cyberaanval toeslaat? En hoe verschillen de opties tussen SaaS, PaaS en IaaS? Lees verder

Wat is belangrijker in cyber recovery: een waterdicht noodplan of ruimte voor improvisatie bij een onvoorspelbDirect herstellen om de schade te beperken, of eerst forensisch onderzoek doen om te achterhalen wat er is gebeurd bij een cyberaanval? Lees verderare cyberaanval? Lees verder

Direct herstellen om de schade te beperken, of eerst forensisch onderzoek doen om te achterhalen wat er is gebeurd bij een cyberaanval? Lees verder

Welke concepten zijn er op de markt beschikbaar en welke overwegingen spelen een rol bij de keuze voor een specifieke aanpak? Lees verder

De termen RTO, RPO en MDT worden traditioneel bepaald op proces- of dienstniveau, maar is dat altijd de meest effectieve aanpak? Lees verder

On-premise vs. cloud: wat verandert er voor herstel?

In het kader van cyber recovery maakt het absoluut uit welk sourcing model van toepassing is: gaat het om on-premise IT, of public cloud? En als het om (public) cloud gaat, is het dan op basis van IaaS, PaaS of SaaS? De verantwoordelijkheden die bij jou liggen verschillen dan namelijk nogal, zoals ook in onderstaande afbeelding is weergegeven.

Bron: https://www.ncsc.gov.uk/collection/cloud/understanding-cloud-services/cloud-security-shared-responsibility-model

Als je on-premise werkt, heb je volledige controle over je infrastructuur en data. Dit betekent echter ook dat je zelf verantwoordelijk bent voor alle herstelmaatregelen, inclusief back-ups en recovery. De cloud biedt flexibiliteit en schaalbaarheid, maar ook een verschuiving in verantwoordelijkheden. De mate van verantwoordelijkheid hangt af van het gebruikte cloudmodel: SaaS, PaaS of IaaS.

Wie is waarvoor verantwoordelijk? SaaS, PaaS en IaaS

SaaS (Software-as-a-Service)

Bij SaaS-diensten, zoals Microsoft 365 en Salesforce, biedt de leverancier een kant-en-klare oplossing. Je hoeft je geen zorgen te maken over infrastructuur of software-updates, maar je bent wel zelf verantwoordelijk voor het beschermen van je data.

  • Voorbeeld: Wat gebeurt er als een storing of ransomware-aanval de SaaS-dienst treft? Kun je je bedrijf draaiende houden zonder toegang tot de applicatie(s)? Hoewel je je data kunt veiligstellen, kunnen workflows, rechtenstructuren en andere applicatie-afhankelijke data verloren gaan. Mogelijk valt je proces daardoor stil en moet je op pen en papier verder.

PaaS (Platform-as-a-Service)

PaaS-oplossingen, zoals Heroku en Google App Engine, bieden meer flexibiliteit, maar leggen ook meer verantwoordelijkheid bij de klant. De leverancier beheert de infrastructuur, maar applicaties, databases en configuraties zijn jouw verantwoordelijkheid.

  • Voorbeeld: Als de platforminfrastructuur crasht, kun je je data en applicaties hebben, maar de onderliggende runtime-omgeving ontbreekt. Zijn je applicaties dusdanig ontwikkeld dat ze gemakkelijk in een andere cloudomgeving of zelfs lokaal kunnen worden uitgevoerd?

IaaS (Infrastructure-as-a-Service)

Bij IaaS-oplossingen zoals AWS of Google Cloud krijg je maximale flexibiliteit om je IT-infrastructuur in te richten, van virtuele servers tot alles wat daar op draait.

  • Voorbeeld: Wat als een hele regio van je cloudleverancier wordt getroffen door uitval? Het repliceren van je virtuele machines naar een andere regio of zelfs een andere provider kan de sleutel zijn tot een succesvol herstel. Dit vereist echter niet alleen technische voorbereiding, maar ook aandacht voor de bijkomende kosten en licentievoorwaarden.

Het dilemma: vertrouw je je leverancier (genoeg)?

Zoals hierboven al een paar keer beschreven; hetgeen waarvoor je verantwoordelijk bent verschuift op het moment dat je gebruik maakt van cloud – en eigenlijk ook bij IT-dienstverleners in het algemeen. Als het gaat om cyber recovery van hetgeen buiten jouw verantwoordelijkheid valt, wordt het vertrouwen in je IT-dienstverlener mogelijk toch op een weegschaal gelegd: Vertrouw ik volledig op mijn leverancier, wil ik zelf kunnen herstellen, of is er een tussenweg?

  1. Volledig vertrouwen op de leverancier: Dit is de eenvoudigste optie, waarbij je vertrouwt op de SLA’s en herstelmaatregelen van de provider. Maar hoe zeker ben je dat de leverancier je data en applicaties op tijd herstelt en je niet dagen- of wekenlang met pen en papier verder moet? Zorg ervoor dat je precies weet wat ze wel en niet bieden.
  2. Zelf back-ups en herstelplannen beheren: Het zelf opslaan van data en configuraties biedt meer controle, maar roept vragen op: Kun je zonder toegang tot de cloudomgeving iets met die data en configuraties? Hoe kom je aan een alternatief voor de cloudomgeving waarin je de data en configuraties kunt toepassen? Heb je voldoende capaciteit en kennis om zo’n herstelplan uit te voeren? Zie dit als een variant op het exit-plan dat je mogelijk al hebt met je IT-dienstverlener maar met de waarschijnlijke afwijking dat je alle maatregelen al klaar hebt staan (“in place” hebt) om zonder inbreng van de IT-dienstverlener het exit-plan uit te voeren. Let wel op: dit kan tot complicaties leiden op het gebied van licenties, intellectueel eigendom, restricties ten aan zien van dataverplaatsing, middleware en/of API’s die wel/niet mogen worden gebruikt, etc. Hoewel een IT-dienstverlener dus mogelijk niet zit te wachten op het laten back-uppen van zijn IT buiten zijn omgeving, is er voor die partij ook een positief punt. Op het moment dat jij een cyber recovery oplossing inricht voor hetgeen de IT-dienstverlener aanbiedt, kun jij ook fungeren als (vertrekpunt voor) cyber recovery van de gehele dienstverlening van de IT-dienstverlener. Jij bent dan als het ware dus zijn cyber recovery-oplossing. De vraag is dan echter: “Wil je dat wel?
  3. De tussenweg: Waar volledig vertrouwen wellicht te ver gaat, is een tussenweg tussen dit vertrouwen en zelf alles in beheer willen nemen rondom cyber recovery de meest voor de hand liggende keuze. Immers, in het verleden is niet voor niets de keuze gemaakt om naar de cloud te gaan (of uit te besteden). Door juist alles zelf (weer) op je te nemen, doe je de redenen voor uitbesteding grotendeels of zelfs volledig, teniet. Hoewel het ook in dit scenario tot juridische complicaties kan leiden, valt er wel wat te zeggen voor het zo nu en dan (laten) back-uppen van je data naar een omgeving waar jij zelf (ook) toegang tot hebt en zelf volledig in de hand hebt wat er met de back-ups gebeurt. Er valt zelfs iets te zeggen voor het  opzetten van een tweede (stand-by, standaard offline) omgeving die met beperkte functionaliteit en grootte. Zo’n omgeving kan de minimaal noodzakelijke procesgang ondersteunen die normaliter door je primaire cloud-dienstverlener wordt ondersteund. De noodzaak voor zo’n omgeving is vrijwel volledig afhankelijk van de noodzaak voor (zeer) snel herstel van procesgang. Er is een risico dat in zo’n omgeving de back-ups van je primaire dienstverlener niet (een op een) ingelezen kunnen worden – logisch, want meestal is het totaal verschillende techniek die wordt toegepast – dus voor (historische) gegevenskritieke processen is dit wellicht niet de optie. En fin, veel keuzes; allemaal met hun voor- en nadelen.

Wat past bij jouw organisatie?

Cyber Recovery in de cloud is geen eenvoudige keuze tussen vertrouwen en controle. Het vereist een balans tussen afhankelijkheid van de leverancier en maatregelen in huis hebben om zelf te kunnen herstellen. Overweeg daarbij de mogelijke technische oplossingen, juridische beperkingen en operationele haalbaarheid om een strategie te ontwikkelen die aansluit bij jouw organisatiebehoeften en risicobereidheid.

Wil je controle of gemak? Kun je vertrouwen op de beloften van je leverancier, of ga je voor zekerheid door middel van een eigen herstelplan? De belangrijkste vraag blijft: Ben je voorbereid op een cyberaanval, ongeacht waar je IT zich bevindt?

Cyber Recovery-testen: Welke variabelen moet je afwegen?

Inleiding

In 2023 waren er ruim 90% meer Ransomware-aanvallen in Nederland t.o.v. 2022 volgens de Ransomware Task Force (RTF). Nog altijd blijkt het een lucratieve business voor criminelen. Vandaar ook dat wet- en regelgeving, zoals DORA en NIS2, gericht zijn op weerbaarheid. De komende weken nemen wij je mee in het onderwerp “Cyber Recovery” door middel van een blogreeks boordevol info en tips.

Ben jij voorbereid op een cyberaanval? En hoe zeker ben je dat je kunt herstellen na zo’n aanval? Lees verder >

In deze blog staan we stil bij waarom het niet verstandig is om Cyber Recovery volledig uit te besteden, zelfs als je IT dat wel is. Ook geven we 5 tips over zaken die je écht zelf moet regelen. Lees verder >

In deze blog geven we tips over herstellen na een cyberaanval. Tijd om jouw herstelstrategie onder de loep te nemen. Lees verder >

Wat moet je precies veiligstellen om zo snel en efficiënt mogelijk te herstellen na een cyberaanval? In de vorige blog stonden we stil bij het type informatie. Nu gaan we dieper in op de vorm waarin die informatie is opgeslagen. Lees verder >

Een goede cyber recovery-strategie valt of staat bij de kwaliteit van je tests. Maar wat moet je precies testen en hoe diep moet je gaan? Lees verder

Kun je volledig vertrouwen op je cloudleverancier, of moet je zelf herstelmaatregelen nemen als er een cyberaanval toeslaat? En hoe verschillen de opties tussen SaaS, PaaS en IaaS? Lees verder

Wat is belangrijker in cyber recovery: een waterdicht noodplan of ruimte voor improvisatie bij een onvoorspelbare cyberaanval? Lees verder

Direct herstellen om de schade te beperken, of eerst forensisch onderzoek doen om te achterhalen wat er is gebeurd bij een cyberaanval? Lees verder

Welke concepten zijn er op de markt beschikbaar en welke overwegingen spelen een rol bij de keuze voor een specifieke aanpak? Lees verder

De termen RTO, RPO en MDT worden traditioneel bepaald op proces- of dienstniveau, maar is dat altijd de meest effectieve aanpak? Lees verder

Cyber Recovery-testen: Welke variabelen moet je afwegen?

Wist je dat meer dan 50% van de organisaties er bij een cyberaanval niet in slaagt om hun IT-systemen binnen de gestelde tijd te herstellen? De vraag is dan: hoe zorg je ervoor dat jouw organisatie niet in deze statistiek terechtkomt? Een goede cyber recovery-strategie valt of staat bij de kwaliteit van je tests. Maar wat moet je precies testen en hoe diep moet je gaan? In deze blog geen pasklare antwoorden, want elk bedrijf is uniek. Wel geven we handvatten: variabelen die je helpen bepalen hoe jouw organisatie kan aantonen dat ze klaar is voor het moment suprême.

Waarom testen voor cyberaanvallen meer omvat dan disaster recovery

Bij een disaster recovery-test focus je vaak op één lokaal probleem, bijvoorbeeld het herstellen van data na een hardwarefout in een datacenter. Maar wat als je organisatie wordt getroffen door een ransomware-aanval die je hele IT-landschap lamlegt?

In zo’n scenario gaat het niet alleen om dataherstel. Je moet applicaties opnieuw opstarten, interfaces herstellen en een volledig functionerende IT-infrastructuur weer opbouwen. Dit vraagt om een veel bredere, holistische aanpak: cyber recovery.

Hoewel cyber recovery verder gaat dan de traditionele focus van disaster recovery, is het niet vanzelfsprekend dat de huidige disaster recovery-tests volledig aansluiten bij wat een cyberaanval vereist. De kernvraag blijft: zijn al die losse testen samen voldoende om een geïntegreerde aanpak te waarborgen? Of is er meer nodig om voorbereid te zijn op een grootschalige cybercrisis?

In die context zijn er drie belangrijke variabelen om rekening mee te houden bij een cyber recovery test.

1. Mate van simulatie versus daadwerkelijk herstel

Wil je vooral de theorie doornemen of echt oefenen hoe je systemen zou herstellen in een crisis? Met een tabletop-oefening kunnen rollen en verantwoordelijkheden helder worden, maar geeft minder zekerheid over de daadwerkelijke werking van je systemen. Een parallelle test, waarin je systemen in een niet-productieomgeving herstelt, biedt meer realisme maar vraagt ook meer middelen en planning. De vraag is dan of je voldoende middelen hebt (o.a. geschikte testomgevingen) en of het noodzakelijk is om het herstel volledig te testen. Als het goed is worden er al disaster recovery testen uitgevoerd. Omdat cyber recovery een complexere vorm daarvan is, kun je overwegen om bepaalde elementen uit disaster recovery niet opnieuw te testen. Ook kun je aannames maken over herstelbaarheid, gebaseerd op eerder succes in een disaster recovery-scenario.

Concrete overwegingen: als je alleen tabletop-oefeningen uitvoert, weet je zeker dat de processen op papier kloppen, maar hoe weet je of jouw team ook onder druk kan presteren als systemen daadwerkelijk offline zijn? Aan de andere kant, het volledig simuleren van een black-out situatie, inclusief herstel van onderliggende IT-platforms, kan maanden aan voorbereiding en resources vereisen.

2. Mate van integratie

Test je alleen individuele systemen, of neem je ook interfaces en integraties mee? Vaak vereisen effectieve hersteloperaties dat applicaties en de onderliggende infrastructuur naadloos samenwerken. Hoe complexer de integratie tussen systemen, hoe belangrijker het is om deze samenwerking te testen. Je wilt voorkomen dat een goed werkend herstelproces vastloopt door gebrekkige communicatie tussen systemen. Deze communicatie moet je zien in het licht van:

  1. “Verticale integratie”: Herstel van software op onderliggende platforms
    Hierbij kun je je afvragen of je de software wil hersteltesten een hersteld platform of dat je uitgaat van een bestaand, operationeel platform. In een volledige black-out is het mogelijk dat je eerst de platforms moet herstellen voordat je software kunt installeren. Daarentegen kan het ook zijn dat slechts een deel van de infrastructuur hersteld hoeft te worden, omdat sommige platformen operationeel blijven. De vraag is dus in welke mate, wederom in het licht van het al uitvoeren van disaster recovery testen en/of andere testen, je alles volledig wilt herstellen tijdens een hersteltest.
  2. “Horizontale integratie”: Testen van communicatie tussen systemen (interfaces)
    Hierbij kun je je afvragen of en, zo ja, welke interfaces je in een hersteltest wilt herstellen. Met name de complexiteit rondom het testen van interface kan daarbij een remmende factor zijn en daarmee een rol spelen. Vragen die helpen bij het bepalen van de complexiteit zijn:

    • Betreffen het interfaces in hetzelfde netwerkdomein?
    • Betreffen het interfaces met externe partijen? En zo ja, hebben die externe partijen dan ook testomgevingen beschikbaar waarmee geconnecteerd kan worden? In welke mate kun je stubs toevoegen?
    • Is er een omgeving waarin we deze interfaces kunnen hersteltesten?

3. Testfrequentie en scope

Hoe vaak en hoe uitgebreid je test, hangt af van de veranderlijkheid van je omgeving en je risicoprofiel. In een dynamische IT-omgeving, waar regelmatig nieuwe systemen of updates worden toegevoegd, kan een hogere testfrequentie noodzakelijk zijn. Je kunt hierbij ook variëren in scope – een keer alleen de kritieke systemen testen en een andere keer een bredere oefening doen – of in diepgang van de testen.

Kortom: het bepalen van de juiste diepgang, vorm en reikwijdte van je hersteltesten is niet zo eenvoudig. Het algemene advies is dan ook om vooral aan de slag te gaan en iteratief te ondervinden wat acceptabel is, rekening houdend met onderstaande.

Drie essentiële stappen in elke Cyber Recovery-test

Naast bovenstaande variabelen zijn er enkele stappen die iedere test zou moeten bevatten om waardevol te zijn:

  1. Betrokkenheid van de juiste stakeholders en heldere rolverdeling: Voor een effectieve test is het belangrijk dat alle relevante partijen meedoen. Van eindgebruikers die hun data moeten kunnen herstellen tot applicatiebeheerders die ervoor zorgen dat applicaties functioneren en IT-beheerders die verantwoordelijk zijn voor de infrastructuur. Duidelijke rolverdelingen en een gedeeld begrip van risico’s helpen om een samenhangende test te realiseren.
  2. Evaluatie en vastleggen van verbeteracties: De waarde van je test hangt af van wat je ermee doet. Plan na elke test een grondige evaluatie in om te bepalen wat goed werkte en waar het beter kan. Leg de verbeterpunten vast en zorg dat deze bij de volgende test worden meegenomen. Dit continue leerproces is cruciaal voor een up-to-date en effectieve recovery-strategie.
  3. Communicatie tijdens een incident simuleren: Heldere communicatie is essentieel tijdens een crisis. Het testen van communicatie – welke informatie wanneer en met wie wordt gedeeld – kan chaos en vertraging voorkomen. Denk aan wie op de hoogte moet zijn van de status en wie beslissingen moet nemen. Dit aspect wordt in tests vaak over het hoofd gezien, terwijl het in de praktijk een grote rol speelt in de effectiviteit van je respons. Dit zou je overigens ook enigszins losstaand van het herstellen van je IT kunnen testen.

Ga vooral aan de slag met oefenen, maak het geen theoretisch (eindeloos) verhaal

Er is geen one-size-fits-all aanpak voor cyber recovery testen. Maar één ding is zeker: niet testen is geen optie. Betrek je IT-beheerders, stel kritische vragen en durf keuzes te maken die passen bij je risicobereidheid. Zo maak je van je tests geen formaliteit, maar een cruciale stap richting echte cyber resilience. De vraag is: hoe zeker ben jij dat je voorbereid bent?

Bij ARC People begrijpen we dat effectieve cyber recovery meer vraagt dan alleen theorie. Onze experts helpen je met het opzetten van praktijkgerichte hersteltests die aansluiten bij jouw specifieke risico’s en IT-omgeving. Samen zorgen we ervoor dat jouw organisatie niet alleen voldoet aan de eisen, maar ook echt voorbereid is op het onverwachte. Met onze ervaring en hands-on aanpak maken we cyber resilience haalbaar én meetbaar. Durf jij de eerste stap te zetten? Neem contact op met Toine van den Hurk voor een oriënterend gesprek.

Wat moet je veiligstellen om te kunnen herstellen na een cyberaanval? – Deel 2

Inleiding

In 2023 waren er ruim 90% meer Ransomware-aanvallen in Nederland t.o.v. 2022 volgens de Ransomware Task Force (RTF). Nog altijd blijkt het een lucratieve business voor criminelen. Vandaar ook dat wet- en regelgeving, zoals DORA en NIS2, gericht zijn op weerbaarheid. De komende weken nemen wij je mee in het onderwerp “Cyber Recovery” door middel van een blogreeks boordevol info en tips.

Ben jij voorbereid op een cyberaanval? En hoe zeker ben je dat je kunt herstellen na zo’n aanval? Lees verder

In deze blog staan we stil bij waarom het niet verstandig is om Cyber Recovery volledig uit te besteden, zelfs als je IT dat wel is. Ook geven we 5 tips over zaken die je écht zelf moet regelen. Lees verder

In deze blog geven we tips over herstellen na een cyberaanval. Tijd om jouw herstelstrategie onder de loep te nemen. Lees verder

Wat moet je precies veiligstellen om zo snel en efficiënt mogelijk te herstellen na een cyberaanval? In de vorige blog stonden we stil bij het type informatie. Nu gaan we dieper in op de vorm waarin die informatie is opgeslagen. Lees verder

Een goede cyber recovery-strategie valt of staat bij de kwaliteit van je tests. Maar wat moet je precies testen en hoe diep moet je gaan? Lees verder

Kun je volledig vertrouwen op je cloudleverancier, of moet je zelf herstelmaatregelen nemen als er een cyberaanval toeslaat? En hoe verschillen de opties tussen SaaS, PaaS en IaaS? Lees verder

Wat is belangrijker in cyber recovery: een waterdicht noodplan of ruimte voor improvisatie bij een onvoorspelbare cyberaanval? Lees verder

Direct herstellen om de schade te beperken, of eerst forensisch onderzoek doen om te achterhalen wat er is gebeurd bij een cyberaanval? Lees verder

Welke concepten zijn er op de markt beschikbaar en welke overwegingen spelen een rol bij de keuze voor een specifieke aanpak? Lees verder

De termen RTO, RPO en MDT worden traditioneel bepaald op proces- of dienstniveau, maar is dat altijd de meest effectieve aanpak? Lees verder

Herstellen na een cyberaanval

Bij cyberaanvallen is het tegenwoordig niet meer de vraag óf, maar wannéér ze plaatsvinden. Voor organisaties is het cruciaal om snel en efficiënt te kunnen herstellen. Maar wat moet je precies veiligstellen om dit zo snel en efficiënt mogelijk te maken? In mijn vorige blog stond ik stil bij het type informatie. In deze blog ga ik in op de vorm waarin die informatie is opgeslagen.

Wat moet er veiliggesteld worden?

Om snel weer operationeel te zijn na een cyberaanval, moet je minimaal de volgende drie lagen veiligstellen in je back-ups:

  • Data: Zonder toegang tot je data staat je bedrijf stil. Data vormt de basis van alles en moet dus als eerste worden veiliggesteld.
  • Configuraties: Netwerk-, server- en applicatieinstellingen, zowel de functionele als die verband houden met beveiliging, zijn net zo belangrijk als data. Zonder juiste configuraties kan het opzetten van je systemen dagen, zo niet weken, langer duren.
  • Broncode: Voor organisaties die zelf software ontwikkelen of installeren is de broncode essentieel. Als je deze verliest, kan het maanden duren om weer op hetzelfde niveau te komen.

Hoewel dit de basis is, moet je goed nadenken over wat je misschien over het hoofd ziet. Bijvoorbeeld: zijn de wachtwoorden die ik nodig heb voor installatie inbegrepen? En hoe zit het met eventueel benodigde certificaten?

Hoe ga ik herstellen: herstellen of opnieuw opbouwen?

Soms is het handig om van achter naar voren te denken: wat is het eindresultaat, hoe wil ik daar komen en wat heb ik nu nodig? Dit principe geldt in feite voor vrijwel alles bij Cyber Recovery, dus ook voor het bepalen wat je moet veiligstellen. Als je weet welke data en functionaliteit wilt kunnen herstellen en je weet hoe je dat wil doen, ben je er al zo’n beetje.

Hoe je kunt herstellen is in grofweg twee strategieën op te delen:

  • Restore: Hierbij herstel je systemen vanuit bestaande back-ups.
  • Rebuild: Bij deze strategie bouw je de systemen helemaal opnieuw op.

Belangrijk om te realiseren: je data zelf moet eigenlijk altijd vanuit een back-up worden hersteld.

Restore

Veel organisaties maken al back-ups, maar vaak niet doordacht genoeg. Denk na over

  1. Wat: Maak je back-ups van alleen data, of ook van applicatiefunctionaliteit en netwerkconfiguraties?
  2. Hoe: Maak je back-ups van volledige servers, specifieke bestanden of databases?

Een goede vuistregel is: back-up alles wat je nodig hebt om weer te kunnen draaien. Heb je bijvoorbeeld al nagedacht over hoe je een compleet systeem kunt herstellen, en niet alleen losse bestanden?

Het is verstandig om periodiek te controleren wat er nu in je back-ups zit, met name door te testen of je vanuit niets kunt herstellen wat je wilt herstellen. Pas dan weet je of je genoeg in je back-ups hebt opgenomen. Wellicht mis je bepaalde data, configuraties of gehele IT-systemen.

Rebuild

Het opnieuw opbouwen van je IT klinkt als veel werk, maar dat hoeft het niet te zijn. Tegenwoordig wordt steeds meer als code opgeslagen, zelfs je IT-infrastructuur (infrastructure as code). Zolang die code is veiliggesteld en je beschikt over de juiste tools om die code uit te rollen, kun je met automatisering snel functionaliteit herstellen.

Checklist: Ben jij voorbereid?

  1. Heb je duidelijk wat er hersteld moet worden? (zie ook mijn vorige blog)?
  2. Is je herstelstrategie helder (restore of rebuild)?
  3. Restore-strategie: Ben je zeker van wat je nu veiligstelt in je back-ups?
  4. Rebuild-strategie: Heb je de benodigde code en configuraties veiliggesteld om een herbouw te faciliteren?

Met deze benadering ben je goed voorbereid op een cyberaanval, ongeacht de complexiteit van je IT-omgeving. Wil je sparren over hoe je jouw cyber recovery-strategie verder kunt versterken? Neem gerust contact op. Samen zorgen we ervoor dat je snel en efficiënt kunt herstellen, zonder verrassingen.

Wat moet je écht herstellen na een cyberaanval en wat niet? – Deel 1

Inleiding

In 2023 waren er ruim 90% meer Ransomware-aanvallen in Nederland t.o.v. 2022 volgens de Ransomware Task Force (RTF). Nog altijd blijkt het een lucratieve business voor criminelen. Vandaar ook dat wet- en regelgeving, zoals DORA en NIS2, gericht zijn op weerbaarheid. De komende weken nemen wij je mee in het onderwerp “Cyber Recovery” door middel van een blogreeks boordevol info en tips.

Ben jij voorbereid op een cyberaanval? En hoe zeker ben je dat je kunt herstellen na zo’n aanval? Lees verder

In deze blog staan we stil bij waarom het niet verstandig is om Cyber Recovery volledig uit te besteden, zelfs als je IT dat wel is. Ook geven we 5 tips over zaken die je écht zelf moet regelen. Lees verder

In deze blog geven we tips over herstellen na een cyberaanval. Tijd om jouw herstelstrategie onder de loep te nemen. Lees verder

Wat moet je precies veiligstellen om zo snel en efficiënt mogelijk te herstellen na een cyberaanval? In de vorige blog stonden we stil bij het type informatie. Nu gaan we dieper in op de vorm waarin die informatie is opgeslagen. Lees verder

Een goede cyber recovery-strategie valt of staat bij de kwaliteit van je tests. Maar wat moet je precies testen en hoe diep moet je gaan? Lees verder

Kun je volledig vertrouwen op je cloudleverancier, of moet je zelf herstelmaatregelen nemen als er een cyberaanval toeslaat? En hoe verschillen de opties tussen SaaS, PaaS en IaaS? Lees verder

Wat is belangrijker in cyber recovery: een waterdicht noodplan of ruimte voor improvisatie bij een onvoorspelbare cyberaanval? Lees verder

Direct herstellen om de schade te beperken, of eerst forensisch onderzoek doen om te achterhalen wat er is gebeurd bij een cyberaanval? Lees verder

Welke concepten zijn er op de markt beschikbaar en welke overwegingen spelen een rol bij de keuze voor een specifieke aanpak? Lees verder

De termen RTO, RPO en MDT worden traditioneel bepaald op proces- of dienstniveau, maar is dat altijd de meest effectieve aanpak? Lees verder

Cyber Recovery: wat moet je echt herstellen en wat niet?

In eerdere blogs stonden we stil bij het belang van kunnen herstellen na een cyberaanval. Maar: hoe bepaal je wat je moet herstellen en wat minder urgent is? Moet je alles herstellen of richt je je op de belangrijkste onderdelen? Wat zijn eigenlijk de belangrijkste onderdelen? En: hoe bepaal je dat? Dit zijn enkele cruciale vragen die organisaties zichzelf moeten stellen wanneer ze een Cyber Recovery-plan opstellen.

Uiteindelijk komt het neer op het maken van doordachte keuzes op basis van functionele en technische inzichten. Echter, uit onderzoek blijkt dat veel organisaties nog onvoldoende overzicht in hebben in wat hun kritieke functies zijn. Sterker nog, onderzoek bevestigt ook dat veel organisaties überhaupt het overzicht missen in welke activiteiten zij uitvoeren, in welke mate deze bijdragen aan de organisatiedoelstellingen en welke IT daarin (en in welke mate) een rol speelt*.

Alles herstelbaar maken dan maar? Vanuit kosten perspectief is dat op de lange termijn wellicht ook niet handig: heb je een of meerdere (cloud)datacenters beschikbaar waarin alles hersteld kan worden? En, o ja, die datacenters moet je eigenlijk nooit hoeven te gebruiken.

Kortom: het lijkt erop dat het maken van doordachte keuzes in wat wel en niet hersteld moet worden de beste / meest langdurige oplossing is. Maar waar moet ik aan denken? Laten we dat verkennen aan de hand van een gestructureerde aanpak, waarbij we kijken naar kritieke functies, afhankelijkheden en hoe je prioriteiten stelt in je herstelstrategie.

Hoe bepaal je wat je moet herstellen?

Een van de grootste uitdagingen in Cyber Recovery is het bepalen van wat je echt nodig hebt om snel weer operationeel te zijn. De meeste organisaties werken met een Business Impact Analysis (BIA) om te bepalen welke functies en systemen prioriteit hebben. De BIA helpt bij het classificeren van activiteiten en tooling die cruciaal zijn voor je bedrijfsvoering. Maar hoe gedetailleerd is dat inzicht werkelijk? Vaak blijft het beperkt tot de tools die worden gebruikt en missen we een duidelijk beeld van de afhankelijkheden tussen systemen en (bedrijfs)activiteiten. Behalve dat dit laatste wat mij betreft cruciaal is om een BIA goed uit te kunnen voeren, mist er nog iets. Waar de BIA meestal is gericht op de afhankelijkheden van IT voor de continuïteit van de organisatie, mist vaak (terecht) in de BIA de afhankelijkheden van IT om de IT te continueren. Bijvoorbeeld: de BIA maakt (hopelijk) een verbinding tussen bedrijfsvoering en ondersteunende applicaties en andere IT-systemen. Echter, de IT-systemen die in de BIA zijn opgenomen, zijn op hun beurt ook weer afhankelijk van allerlei elementen. Denk aan certificaten, wachtwoordkluizen waarin wachtwoorden van beheeraccounts staan, besturingssystemen met bepaalde instellingen en ga zo maar door. Om goed te kunnen herstellen is ook dit inzicht een must.

Kortom, om te bepalen wat kritiek is, is inzicht nodig in:

  1. De bedrijfsactiviteiten, in welke mate deze van belang zijn voor de continuïteit van de organisatie en welke (soort) informatie gebruikt/verwerkt wordt in die activiteiten;
  2. De applicaties en andere IT-systemen die de bedrijfsactiviteiten ondersteunen en in welke mate dat ze dat doen;
  3. De afhankelijkheden die de IT-systemen kennen om te kunnen functioneren.

Zonder deze inzichten herstel je niet de belangrijkste zaken en/of duurt herstel mogelijk (veel) langer dan nodig. Het mooie? De meeste organisaties zijn al zo ingericht dat deze drie inzichten opgehaald kunnen worden bij verschillende afdelingen:

Voor inzicht #1 en #2 zijn het de mensen op de werkvloer en/of management die de inzichten zou moeten kunnen geven:

  • Het hebben van een dataclassificatiemodel, waarin ten minste classificaties ten aanzien van de beschikbaarheid, integriteit en vertrouwelijkheid van data wordt stilgestaan, helpt bij het bepalen van het bepalen van belang van activiteiten. Tegelijkertijd kan op basis van gestructureerde analyses en onderbouwingen er best wel eens een scheef beeld ontstaan over wat belangrijk is en wat minder. Daarom is het goed om ongeacht wat de modellen als uitkomst bieden altijd de resultaten onderling te vergelijken van activiteit tot activiteit en desnoods het gehanteerde model te overrulen.

Voor #3 moet je bij IT zijn:

  • Een goed CMDB kan het gemakkelijk maken om het inzicht snel te bieden.
  • Is beheer van je IT uitbesteed? Nog mooier, dan is het meestal aan de IT-dienstverlener om dit inzicht te hebben en is het aan jou om goede afspraken te maken over beschikbaar maken van IT na een cyberaanval.

Maar wat als je je vergist?

Hoewel automatisering van bovenstaande absoluut kan helpen, is er altijd een kans dat je wat zaken mist of verkeerd hebt opgenomen in de gevraagde inzichten. Er is immers in ieder van de uit te voeren activiteiten sprake van enige mate van afhankelijkheid van mensen. En waar mensen werken, worden fouten gemaakt.

Wat dus als die fouten zijn gemaakt bij het maken van die inzichten? Je zult het in deze reeks nog wel een paar keer lezen: testen, testen, testen. De enige manier om er echt achter te komen is door te gaan testen. Hoe en wat te testen, dat komt later nog wel eens aan bod.

Cyber Recovery-plan in kaart brengen

Veel organisaties hebben hun recovery-plannen nog niet volledig in kaart, vooral als het gaat om het bepalen van prioriteiten en afhankelijkheden. Zonder gedegen inzicht in wat er hersteld moet worden en in welke volgorde, loop je het risico op onnodige vertragingen en extra schade. Het is tijd om je herstelstrategie tegen het licht te houden: Heb jij helder wat er hersteld moet worden na een aanval?

Neem contact op om te ontdekken hoe we jouw Cyber Recovery-plan kunnen optimaliseren. Samen zorgen we ervoor dat je snel en effectief herstelt, zonder dat je iets over het hoofd ziet. Afspraak maken voor een vrijblijvend gesprek? Bel me op 06 417 731 52 of mail naar toine@arcpeople.nl.

* Kanttekening: wat dat betreft ligt er voldoende uitdaging om te gaan voldoen aan DORA en in iets mindere mate NIS2.

Waarom je cyber recovery niet kunt uitbesteden, zelfs als je IT dat wel is

Inleiding

In 2023 waren er ruim 90% meer Ransomware-aanvallen in Nederland t.o.v. 2022 volgens de Ransomware Task Force (RTF). Nog altijd blijkt het een lucratieve business voor criminelen. Vandaar ook dat wet- en regelgeving, zoals DORA en NIS2, gericht zijn op weerbaarheid. De komende weken nemen wij je mee in het onderwerp “Cyber Recovery” door middel van een blogreeks boordevol info en tips.

Ben jij voorbereid op een cyberaanval? En hoe zeker ben je dat je kunt herstellen na zo’n aanval? Lees verder

In deze blog staan we stil bij waarom het niet verstandig is om Cyber Recovery volledig uit te besteden, zelfs als je IT dat wel is. Ook geven we 5 tips over zaken die je écht zelf moet regelen. Lees verder

In deze blog geven we tips over herstellen na een cyberaanval. Tijd om jouw herstelstrategie onder de loep te nemen. Lees verder

Wat moet je precies veiligstellen om zo snel en efficiënt mogelijk te herstellen na een cyberaanval? In de vorige blog stonden we stil bij het type informatie. Nu gaan we dieper in op de vorm waarin die informatie is opgeslagen. Lees verder

Een goede cyber recovery-strategie valt of staat bij de kwaliteit van je tests. Maar wat moet je precies testen en hoe diep moet je gaan? Lees verder

Kun je volledig vertrouwen op je cloudleverancier, of moet je zelf herstelmaatregelen nemen als er een cyberaanval toeslaat? En hoe verschillen de opties tussen SaaS, PaaS en IaaS? Lees verder

Wat is belangrijker in cyber recovery: een waterdicht noodplan of ruimte voor improvisatie bij een onvoorspelbare cyberaanval? Lees verder

Direct herstellen om de schade te beperken, of eerst forensisch onderzoek doen om te achterhalen wat er is gebeurd bij een cyberaanval? Lees verder

Welke concepten zijn er op de markt beschikbaar en welke overwegingen spelen een rol bij de keuze voor een specifieke aanpak? Lees verder

De termen RTO, RPO en MDT worden traditioneel bepaald op proces- of dienstniveau, maar is dat altijd de meest effectieve aanpak? Lees verder

Uitbesteden van Cyber Recovery

Het uitbesteden van IT-diensten is voor veel organisaties een slimme zet. Met toegang tot gespecialiseerde kennis en schaalvoordelen lijkt de IT-infrastructuur in goede handen. Toch blijkt er vaak een grote misvatting: dat Cyber Recovery bij een uitbestede IT-omgeving ook volledig kan worden uitbesteed. Terwijl IT-providers de technische kant van zaken kunnen regelen, zijn er essentiële onderdelen van cyber recovery die altijd onder jouw verantwoordelijkheid vallen. In deze blog ontdek je waarom jouw betrokkenheid cruciaal is voor effectieve herstelstrategie na een cyberaanval, zelfs als je IT niet meer in eigen beheer is.

Wat je zelf moet regelen

Cyber Recovery betekent meer dan alleen vertrouwen op de diensten van een externe partij. Het gaat om het waarborgen van continuïteit, het beperken van schade, en het snel weer up and running zijn na een cyberincident van jouw organisatie. De kans is aannemelijk dat jouw organisatie het nieuws haalt en niet jouw IT-dienstverlener.

1. Grip op jouw herstelprioriteiten en -strategie

IT-dienstverleners kunnen je helpen met technische recovery-aspecten. Maar stel jezelf de vraag: begrijpen zij écht welke systemen voor jou cruciaal zijn? Jij kent je eigen organisatie het best. Dit betekent dat het bepalen van hersteldoelstellingen, bijvoorbeeld ten aanzien van doorlooptijden en toegestaan dataverlies, altijd bij jou moet liggen. Die doelstellingen moeten vervolgens worden vertaald naar praktische afspraken met je dienstverleners, want ons brengt bij het volgende punt.

2. Heldere afspraken in je contracten en SLA’s

Je IT-dienstverlener kan veel bieden, maar niet alles is automatisch geregeld.

Heb je ooit je Service Level Agreements (SLA’s) en contracten kritisch onder de loep genomen? Het vastleggen van herstel- en escalatieprocedures lijkt misschien vanzelfsprekend, maar heb je echt controle over de details? Kun je echt vertrouwen op die standaardafspraken of is maatwerk hier een noodzaak?

Het is belangrijk om specifiek vast te leggen hoe herstel- en escalatieprocedures worden uitgevoerd, welke systemen worden beschermd, en hoe vaak deze procedures worden getest. Dit vraagt om helder geformuleerde contracten en SLA’s. En ja, ook om een duidelijke en regelmatige evaluatie van die afspraken. De afstemming over herstelprocessen mag geen vaag gebied zijn; het is een gebied waarin je als organisatie moet investeren in duidelijkheid en samenwerking.

3. Eigen toegang tot back-ups en immutable data

Wanneer je vertrouwt op een externe partij voor het beheren van back-ups, is het cruciaal dat deze back-ups gescheiden van de productienetwerken én onveranderbaar (immutable) zijn. Denk aan situaties waarin je IT-dienstverlener zelf (ook) getroffen is door een aanval. Heb je dan de toegang tot je eigen data om deze te herstellen? Neem geen genoegen met aannames. Weet je zeker dat je toegang hebt tot je eigen data in het geval van een cyberaanval bij je dienstverlener? Zorg ervoor dat dit zwart op wit staat en regelmatig wordt getest. Dit vraagt om een combinatie van technische oplossingen en goede contractuele afspraken.

4. Test regelmatig je herstelplannen samen met je leverancier

Testen is een essentieel onderdeel van elke Cyber Recovery-strategie. IT-dienstverleners bieden vaak standaard testmomenten aan, maar hoe relevant zijn deze voor jouw specifieke behoeften? En bovendien, biedt de IT-dienstverlener wel echt Cyber Recovery testen aan, of zijn dat vooral disaster recovery testen? Zorg dat je als organisatie zelf betrokken bent bij het uitvoeren en evalueren van tests. Dit is geen kwestie van wantrouwen, maar van zorgen dat je op elk moment weet wat er nodig is om weer snel en veilig operationeel te zijn.

5. Verantwoordelijkheid voor crisismanagement en communicatie blijft intern

Een snelle reactie bij een cyberaanval is van cruciaal belang. Terwijl externe partijen een rol kunnen spelen in technische ondersteuning en herstel, ligt de verantwoordelijkheid voor crisismanagement en communicatie altijd bij jouw organisatie. Jij bepaalt de communicatielijnen, de responsstrategie en de prioriteiten tijdens een crisis. Dienstverleners kunnen ondersteunen, maar ze zullen nooit de beslissingen nemen die jouw reputatie kunnen redden of breken. Zijn jouw teams klaar om de touwtjes in handen te nemen als het nodig is? Hebben ze geoefend voor deze scenario’s?

Heb jij je IT (groten)deels of volledig uitbesteed?

Het is tijd om af te stappen van de illusie dat Cyber Recovery volledig uitbesteed kan worden. De verantwoordelijkheid blijft bij jou, en dat is maar goed ook. Sta niet stil bij wat je nu hebt geregeld; stel jezelf de vraag of het genoeg is. Denk je dat jouw huidige strategie robuust genoeg is? Of is het tijd voor een nieuwe aanpak? Laten we dit samen uitzoeken en zorgen dat je niet alleen uit hoeft te gaan van vertrouwen, maar ook zeker kunt weten dat je voorbereid bent. Neem gerust contact op.

Afspraak maken voor een vrijblijvend gesprek? Bel me op 06 417 731 52 of mail naar toine@arcpeople.nl.

Cyberaanvallen zijn onvermijdelijk: Is jouw bedrijf voorbereid om terug te keren?

Inleiding

In 2023 waren er ruim 90% meer Ransomware-aanvallen in Nederland t.o.v. 2022 volgens de Ransomware Task Force (RTF). Nog altijd blijkt het een lucratieve business voor criminelen. Vandaar ook dat wet- en regelgeving, zoals DORA en NIS2, gericht zijn op weerbaarheid. De komende weken nemen wij je mee in het onderwerp “Cyber Recovery” door middel van een blogreeks boordevol info en tips.

Ben jij voorbereid op een cyberaanval? En hoe zeker ben je dat je kunt herstellen na zo’n aanval? Lees verder

In deze blog staan we stil bij waarom het niet verstandig is om Cyber Recovery volledig uit te besteden, zelfs als je IT dat wel is. Ook geven we 5 tips over zaken die je écht zelf moet regelen. Lees verder

In deze blog geven we tips over herstellen na een cyberaanval. Tijd om jouw herstelstrategie onder de loep te nemen. Lees verder

Wat moet je precies veiligstellen om zo snel en efficiënt mogelijk te herstellen na een cyberaanval? In de vorige blog stonden we stil bij het type informatie. Nu gaan we dieper in op de vorm waarin die informatie is opgeslagen. Lees verder

Een goede cyber recovery-strategie valt of staat bij de kwaliteit van je tests. Maar wat moet je precies testen en hoe diep moet je gaan? Lees verder

Kun je volledig vertrouwen op je cloudleverancier, of moet je zelf herstelmaatregelen nemen als er een cyberaanval toeslaat? En hoe verschillen de opties tussen SaaS, PaaS en IaaS? Lees verder

Wat is belangrijker in cyber recovery: een waterdicht noodplan of ruimte voor improvisatie bij een onvoorspelbare cyberaanval? Lees verder

Direct herstellen om de schade te beperken, of eerst forensisch onderzoek doen om te achterhalen wat er is gebeurd bij een cyberaanval? Lees verder

Welke concepten zijn er op de markt beschikbaar en welke overwegingen spelen een rol bij de keuze voor een specifieke aanpak? Lees verder

De termen RTO, RPO en MDT worden traditioneel bepaald op proces- of dienstniveau, maar is dat altijd de meest effectieve aanpak? Lees verder

Waarom een sterk Cyber Recovery plan onmisbaar is

Cyberaanvallen raken ons steeds harder en frequenter, met vaak desastreuze gevolgen. Vraag je willekeurige AI-assistent om een lijst met recente cyber-aanvallen binnen je branche en binnen enkele seconden krijg je een vrijwel eindeloos overzicht. Bekende voorbeelden van cyberaanvallen zijn de ransomware-aanvallen de KNVB[1], Universiteit Maastricht[2] en Hof van Twente[3]. De consequenties van deze incidenten? Wekenlange verstoringen van de dienstverlening en miljoenen euro’s aan (in)directe schade. Zulke incidenten laten zien dat het niet langer voldoende is om enkel te vertrouwen op preventie; organisaties moeten ook voorbereid zijn om snel en effectief te herstellen wanneer een aanval plaatsvindt.

Dit is waar Cyber Recovery om de hoek komt kijken. Maar wat houdt Cyber Recovery precies in, en hoe verschilt het van traditionele vormen van Disaster Recovery?

Wat is Cyber Recovery?

Cyber Recovery is het proces van herstellen na een cyberaanval die je data, systemen of bedrijfsprocessen compromitteert. Waar cybersecurity zich veelvuldig richt op het voorkomen van aanvallen, bereidt Cyber Recovery je organisatie voor op het snel en effectief herstellen nadat een aanval heeft plaatsgevonden. Het omvat een combinatie van technische, organisatorische en procesmatige maatregelen die ervoor zorgen dat je niet alleen weer snel operationeel bent, maar ook dat je data en systemen veilig en intact blijven.

Hoe verschilt Cyber Recovery van traditionele Disaster Recovery?

Hoewel zowel Cyber Recovery als traditionele Disaster Recovery gericht zijn op het herstel van kritieke systemen, zijn er belangrijke verschillen:

In tegenstelling tot traditionele Disaster Recovery, dat vaak draait om het fysiek herstellen van infrastructuur na een ramp of technische storingen (zoals hardware-falen), is Cyber Recovery gericht op het herstellen van systemen en data na een cyberaanval. Waar rampen, zoals een brand, en technische storingen vaak lokaal beperkt blijven, kunnen cyberaanvallen wereldwijd en gericht zijn, waarbij meerdere lagen van het netwerk van de gehele organisatie worden aangetast. Cyber Recovery vereist dan ook striktere herstelstrategieën zoals:

  1. Immutable back-ups: Back-ups moeten ongewijzigd blijven (‘immutable’), zelfs na een succesvolle aanval.
  2. Isolatie van operationele omgevingen: Cyber Recovery vereist isolatie van operationele (productie) omgevingen, zodat hackers geen toegang krijgen tot zowel de operationele als de Cyber Recovery systemen. Een zero trust architectuur, waarin elke toegang tot data, applicaties en systemen continu geverifieerd wordt, zelfs binnen je interne netwerken, kan daar aanvullend bij helpen.
  3. Beschikbaarheid van de juiste forensische middelen: Omdat hackers vaak al lange tijd aanwezig kunnen zijn, zonder dat ze hun aanval daadwerkelijk uitvoeren, is het van groot belang dat de juiste forensische middelen beschikbaar zijn om sporen van de aanvaller(s) te signaleren en te verwijderen.

Waarom is Cyber Recovery cruciaal voor jouw organisatie?

Naast de toenemende frequentie en impact van cyberaanvallen, dwingt ook regelgeving organisaties om zich voor te bereiden op dergelijke incidenten. Denk aan de Europese NIS2-richtlijn[4], die vanaf 17 oktober 2024 van kracht is, voor bedrijven in vitale sectoren en aan de Digital Operational Resilience Act (DORA)[5], die vanaf 17 januari 2025 van kracht is voor financiële instellingen. Het niet naleven van deze voorschriften kan op korte termijn leiden tot hoge boetes, juridische stappen en reputatieschade. De indirecte gevolgen kunnen ook enorm zijn: verhoogde verzekeringspremies, nieuwe IT-middelen en de noodzaak om extra (externe) expertise in te schakelen. In sommige gevallen kan dit zelfs leiden tot rechtszaken van klanten of partners, die ook aanzienlijke kosten met zich meebrengen.

Een goed doordacht Cyber Recovery plan minimaliseert niet alleen de operationele downtime en schade, maar beschermt ook de integriteit van je data en stelt je in staat te voldoen aan de wetgeving. Dit maakt het een essentieel onderdeel van je algehele bedrijfscontinuïteit.

Ben jij voorbereid?

Stel jezelf de vraag: (hoe snel) kan jouw organisatie herstellen na een cyberaanval? Ben je zeker dat jouw recovery-plan voldoet aan de laatste good practices en wetgeving? Het is nu de tijd om te evalueren of jouw huidige strategie voldoende is om een cyberaanval te doorstaan.

Wil je hulp bij het ontwikkelen of verbeteren van een Cyber Recovery plan? Neem vandaag nog contact met me op om te bespreken hoe we jouw organisatie weerbaarder kunnen maken tegen de cyberdreigingen van morgen. Bel of mail me gerust op 06 417 731 52 of via toine@arcpeople.nl.

In mijn volgende blog sta ik stil bij Cyber Recovery in een omgeving met (vooral) veel uitbestede IT. Want ook in die gevallen is verantwoordelijkheid niet volledig af te schuiven…

Must haves risicobeheersing bij de transitie naar WTP

Met de overgang naar de nieuwe Wet Toekomst Pensioenen (WTP) zijn er nog veel vragen over hoe risicobeheersing moet worden ingericht. Deze blog biedt ondersteuning met enkele essentiële richtlijnen. Na een algemene introductie wordt risicobeheersing besproken vanuit de plan-do-check-act (PDCA)-cyclus. Tot slot wordt de rol van de sleutelfunctie risicobeheer belicht.

Risicobeheersing door sleutelfuncties

De in de pensioenwetgeving verankerde sleutelfunctiehouders risicobeheer, interne audit en actuarieel moeten borgen dat vanuit hun taakgebied voldoende (zorgvuldig en zichtbaar) aandacht wordt besteed en gereflecteerd op de beheerste bedrijfsvoering van het pensioenfondsbestuur. Dit geldt vanzelfsprekend ook voor de omvangrijke en complexe transitie naar WTP.

In deze blog focus ik mij op de rol van sleutelfunctiehouder risicobeheer bij de WTP transitie, die voldoende aandacht voor risicobeheer moet borgen.

Plan-Do-Check-Act Cyclus

In het FTK besluit artikel 18 staat waaraan een pensioenfonds moet voldoen bij een beheerste bedrijfsvoering: ”het fonds stelt onder meer strategieën, processen en rapportageprocedures schriftelijk vast om op individueel en geaggregeerd niveau de risico’s waaraan het fonds en door het fonds uitgevoerde pensioenregelingen zijn of kunnen worden blootgesteld regelmatig te onderkennen, meten, bewaken en beheren en hierover te rapporteren.”

Om hieraan te voldoen is het essentieel te werken met een gestructureerde en gefaseerde aanpak langs een Plan-Do-Check-Act Cyclus, PDCA-cyclus.

In aanvulling op het bestuur (“1e lijn”) ziet de onafhankelijke risicobeheerfunctie (“2e lijn”) er hierbij op toe dat risicobeheersing binnen deze PDCA cyclus voldoende aandacht krijgt.

Risicobeheersing bij de transitie naar WTP

Het gaat te ver om in deze blog een integraal overzicht te geven van de brede rol van de sleutelfunctiehouder risicobeheer en hiermee verband houdende werkzaamheden. Er wordt met een behandeling in hoofdlijnen volstaan, door elke fase van de PDCA-cyclus enkele must haves te benoemen. Tot slot wordt aandacht besteed aan de plaats van de sleutelfunctiehouder risicobeheer in projectorganisatie.

Deze must haves dragen bij aan een tijdige opdrachtaanvaarding en het opleveren van een in opzet risicobeheerst implementatieplan en communicatieplan, waarna de operationele transitie en het invaren op de geplande invaardatum zal plaatsvinden.

Plan-fase

  • Beoordeel de toereikendheid van een integraal projectplan. Check volledigheid, begrijpelijkheid en overzichtelijkheid van mijlpalen/fases leidend tot een tijdige transitie. In het open-boek-toezicht geeft DNB een handreiking met welke mijlpalen kan worden gewerkt. Belangrijke elementen bij het projectplan zijn een adequate projectorganisatie en vastlegging taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden, waaronder die van de sleutelfunctiehouders. Geef over de bevindingen een opinie en monitor opvolging van de aanbevelingen.
  • Bij de transitie is er veel afhankelijkheid van derden, zoals uitvoeringsorganisaties en sociale partners. Veranker en beheers deze afhankelijkheden in het project-transitieplan.
  • Definieer vooraf go/no momenten en procedures voor als no go momenten zich voordoen om continuïteit van het proces te waarborgen.

Do-fase

  • Beoordeel de tijdigheid en toereikendheid  van de oplevering van deelproducten/mijlpalen. Geeft voorafgaand aan de besluitvorming voor elk materieel deelproduct/mijlpaal een risico-opinie. Borg een tijdige behandeling van de risico-opinie bij de besluitvorming, bijvoorbeeld door aanwezigheid bij de vergadering.
  • Zie toe op volledigheid en robuustheid van risicoanalyses door de preseigenaren en het tijdig actualiseren hiervan. Geef een opinie met oordeel en aanbevelingen

Check-fase

  • Check periodiek een logische opvolging van de mijlpalenplanning en nog openstaande acties en aanbevelingen, onder meer met behulp van periodieke voortgangsrapportages. Beoordeel de toereikendheid van de rapportages en bevindingen en geeft hierover een opinie. Neem bij de beoordeling ook de afhankelijkheid van derde partijen mee.

Act-fase

  • Zie toe op opvolging van kritische aanbevelingen en bijsturing van gesignaleerde tekortkomingen, zodat na opdrachtaanvaarding tijdige oplevering van het implementatieplan, communicatieplan en de operationele uitvoering  van de transitie kan plaatsvinden.

Tot slot

Een beheerste transitie naar WTP heeft geen kans van slagen, als de sleutelfunctiehouders hun rol niet goed kunnen uitoefenen. Daarom wordt ter afsluiting aandacht besteed aan de plaats van de sleutelfunctiehouder risicobeheer in de projectorganisatie.

Plaats sleutelfunctiehouder risicobeheer in de projectorganisatie

Om goed invulling te geven aan zijn rol  moet de sleutelfunctiehouder risicobeheer door het bestuur in staat gesteld worden zijn functie op een objectieve, eerlijke en onafhankelijke manier te vervullen (FTK artikel 22c). De sleutelfunctiehouder moet dit in samenspraak met het bestuur borgen. In beginsel zal dit geborgd zijn in de bestuurlijke governance, vastgelegd in de ABTN en reglementen. Daarnaast moet de sleutelfunctiehouder hier met een onafhankelijk en professioneel optreden een bijdrage aan leveren. Voldoende, tijdige, brede zichtbaarheid en communicatie met deelnemers in de projectorganisatie is hierbij een must.

Een periodieke afstemming tussen sleutelfunctiehouders, die ieder vanuit hun eigen taakgebied toezien op het proces, is inmiddels eveneens waardevol gebleken. Met een sleutelfunctiehoudersoverleg wordt de structurele en integrale  controle op het transitieproces versterkt. Onderdeel van deze afstemming is dat sleutelfunctiehouders kennis nemen van elkaars bevindingen en opinies en hiervan waar nodig en effectief gebruik van maken. Met name de beoordeling van de sleutelfunctiehouder actuarieel, onder meer waar het betreft de plausibiliteit van actuariële uitgangspunten en berekeningen geven de sleutelfunctiehouder risicobeheer aanvullend inzicht in het beheersingsproces.

Bent u aan het nadenken over de inrichting of aanpassing van de interne auditfunctie bij uw fonds, dan denk ik, bij een (digitale) kop koffie graag vrijblijvend met u mee.

Hans Sieraad RA

Het tekort aan Internal Auditors: innovatieve en strategische oplossingen gewenst

Als eindverantwoordelijke van een bureau dat o.a. auditdiensten aanbiedt, merk ik dagelijks de krapte op de arbeidsmarkt voor internal auditors in Nederland. Het aantal internal auditfuncties neemt nog steeds toe, internal auditors stromen door naar andere functies en de instroom van nieuwe auditors is onvoldoende. Een bijkomende uitdaging is dat relatief veel arbeidskrachten de overstap maken naar ondernemerschap als zzp’er. De flexibiliteit, autonomie en stijgende tarieven die het zzp-schap lijkt te bieden, trekt veel auditprofessionals aan. Soms pakt de werkelijkheid van het zzp-schap minder romantisch uit dan vooraf gedacht, maar daarover schrijf ik wellicht een andere keer.

In de jaren dat ik de beroepsvereniging, het Instituut van Internal Auditors (IIA) Nederland, mocht vertegenwoordigen als bestuurslid (2008-2014), focusten we vooral op de bekendheid en relevantie van het vakgebied richting allerlei organisaties. We legden met het IIA ook de basis voor advocacy & lobby naar o.a. de pers, toezichthouders en commissarissen. O.a. de vermelding van internal audit in de corporate governance code werd terecht gevierd als succes. Maar eerlijk gezegd zijn we in die tijd iets heel belangrijks vergeten: de instroom bevorderen…

De kloof dichten

De behoefte aan gekwalificeerde professionals overstijgt momenteel het aanbod en daarvoor zijn duidelijk aanwijsbare redenen. En hoe de toekomst er uit ziet? Mijn verwachting is dat deze schaarste verder zal toenemen. Om deze kloof te kunnen dichten, moeten we innovatieve en strategische oplossingen inzetten. Het is daarbij essentieel dat zowel de beroepsvereniging (IIA), organisaties met auditfuncties, als onderwijsinstellingen een belangrijke rol spelen. Ook de commerciële dienstverleners kunnen hun invloed positief aanwenden.

In deze blog roep ik niet alleen op tot snelle, noodzakelijke actie, maar schets ook kort enkele initiatieven die we kunnen nemen om meer professionals aan te trekken en op te leiden voor de mooie, belangrijke rol van internal auditor.

Onderwijs en training

Een belangrijke stap lijkt me de samenwerking met onderwijsinstellingen. Uiteraard ook met degenen die al specifieke auditopleidingen aanbieden, zoals de Erasmus Universiteit en UvA met de RO-studie en de Haagse Hogeschool en Avans+ met het niveau eronder. Samenwerking die verder gaat dan over het curriculum en de kwaliteit: juist ook over hun propositie, doelgroep benadering en algehele marketing.

Er is echter nog meer te winnen bij andere universiteiten en hogescholen. Bij de werving van onze eigen audit trainees merken we dat afgestudeerden vrijwel nooit eerder in hun studie hoorden over internal audit. Zelfs niet in studies Bedrijfs- of Bestuurskunde, die toch dicht bij ons vakgebied liggen. Dit verdient een specifieke propositie van de beroepsgroep, richting een weloverwogen aantal geselecteerde studies. Weten we onder de aandacht te komen? Dan kunnen deze studies worden ondersteund bij het aanbieden van specifieke interne auditprogramma’s. Door gastcolleges te geven en stages aan te bieden, krijgen studenten de kans om praktijkervaring op te doen en zich te verdiepen in het vakgebied.

De huidige certificering tot Certified Internal Auditor (CIA) kan nog meer worden ingezet om studenten te motiveren zich verder te specialiseren in internal auditing. Het zou al een enorme winst zijn als men alleen Part 1 (Essentials of Internal Auditing) aan het CV zou toevoegen, als eerste stap (eventueel naar meer?). Voor werknemers die al kozen voor een andere baan, maar interesse kregen voor ons bijzondere vak, kunnen gerichte bijscholingsprogramma’s worden ingezet.

Bewustwording en promotie

Voor een betere instroom is het verhogen van de zichtbaarheid en aantrekkelijkheid van de functie van internal auditor cruciaal. Vrijwel alle zichtbare uitingen van dit moment richten zich echter van auditor tot auditor, veelal over inhoudelijk gedetailleerde vraagstukken. Deze gaan nauwelijks over de functie, richting niet-auditors, dus evenmin richting potentiële nieuwe collega’s.

Promotiecampagnes kunnen de voordelen en carrièremogelijkheden van de functie benadrukken. Uiteraard zijn er diverse opties om deze campagnes te voeren: via social media, job fairs of beroepsoriëntatiedagen. Het gebruik van testimonials en succesverhalen zijn daarbij essentieel. Van zowel het huidige management, hoe het is om met een instromer te werken, als de ervaring van de instromer zelf. Mooie recente voorbeelden daarvan zijn die van Laura van den Ing in AuditMagazine en van één van onze opdrachtgevers over de samenwerking met een trainee. Wordt ervoor gekozen om bijna-afstuderende studenten te benaderen? Maak dan vooral gebruik van de inzichten van degenen die recent instroomden. Ongetwijfeld denken zij graag mee, vanuit hun enthousiasme, kennis en ervaring.

Business Auditors en Audit traineeships

Natuurlijk zijn er nog andere mogelijkheden om de kloof tussen vraag en aanbod te verkleinen. Het inzetten van business auditors blijft een interessante benadering. Verschillende bedrijven, zoals multinationals en grote financiële instellingen, hebben succesvolle programma’s opgezet waarbij business auditors (collega’s die een audit kunnen uitvoeren omdat ze tijdelijk zijn uitgeleend door andere bedrijfsafdelingen) worden ingezet. Deze programma’s hebben aangetoond dat business auditors niet alleen de effectiviteit van audits kunnen verbeteren, maar ook kunnen bijdragen aan een cultuur van voortdurende verbetering en risicobewustzijn binnen de organisatie.

Het concept van business auditors biedt een innovatieve en praktische oplossing voor het tekort aan internal auditors. Door gebruik te maken van de bestaande talenten en expertise binnen de organisatie, kunnen bedrijven hun auditcapaciteit versterken en tegelijkertijd de professionele ontwikkeling van hun medewerkers bevorderen.

Audit traineeships bieden een gestructureerde en effectieve manier om nieuwe talenten te ontwikkelen in de auditsector. Ze combineren praktijkervaring, training, en professionele coaching om deelnemers klaar te stomen voor een succesvolle carrière in auditing. Zowel bedrijven als trainees profiteren van deze programma’s, doordat ze helpen om de kloof tussen theorie en praktijk te overbruggen en een robuuste pipeline van gekwalificeerde auditors te creëren. Ook brengt het de bestaande collega’s nieuwe energie en ideeën. Lees hier meer over het traineeship waarmee ARC People al meer dan 15 jaar audittalenten toevoegt aan het vakgebied. Het concept werkt: enkele talenten van jaren geleden zijn inmiddels onze opdrachtgevers geworden!

Arbeidsvoorwaarden en carrièrepaden

Uiteraard helpt het voor het aantrekken en behouden van internal auditors ook wanneer er competitieve salarissen en aantrekkelijke secundaire arbeidsvoorwaarden voor de functie gelden. Het extra benadrukken van een goede werk-privé balans, flexibele werkmogelijkheden én de mogelijkheid tot het maken van échte impact kan vooral jongere professionals aanspreken; zij hechten immers relatief veel waarde aan deze elementen.

Het schetsen van duidelijke carrièrepaden voor internal auditors draagt eveneens bij aan de aantrekkelijkheid van het beroep. Hierbij dienen vooral de volgende elementen te worden benadrukt: promotiekansen, doorgroeimogelijkheden naar hogere posities binnen de organisatie, continu leren, snelle ontwikkeling en uitbreiding van het persoonlijke netwerk.

Hetzelfde werk ánders doen

Uiteraard kun je als oplossingsrichting er ook nog aan denken om het huidige werk op een andere manier te gaan doen. Zodanig efficiënt dat er met de huidige bezetting meer inzichten kunnen worden opgeleverd aan de organisatie. Daarvoor zijn er legio mogelijkheden. Ik noem er hier slechts enkele. Misschien heeft u deze opties al toegepast?

  • Kijk je een eerste keer ergens naar? Beoordeel eerst alleen eens de opzet.​
  • Is er al een probleem van tevoren bekend? Stap dan door naar een diagnose​.
  • Neigt het al snel naar een ‘Onvoldoende’, in de eerste fase van de audit? Zet de audit tijdelijk stop, draag je normenkader over en kom later terug.​
  • Laat eerst een self-assessment door de auditee​ uitvoeren, alvorens te auditen.

Ook valt er uiteraard te denken aan de inzet van AI voor de interne auditfunctie. Enkele eerste mooie voorbeelden van de toepassing ervan zijn aan het ontstaan. Analyseren van documentatie en ongestructureerde gegevens op basis van een aangedragen norm, geautomatiseerde verwerking van gegevens tot een rapportage, et cetera. Of zijn er routinematige of herhalende taken die, als je eerlijk bent, ook door AI óf een andere functie in de organisatie kunnen worden overgenomen? Afijn, genoeg stof om over na te denken.

Tenslotte

Er heerst schaarste op de arbeidsmarkt voor internal auditors en de verwachting is dat die schaarste zal toenemen. Er zijn dringend acties nodig ter bevordering van de instroom. In deze blog zijn enkele suggesties geschetst. Wellicht hebben deze u al aan het denken gezet, of zelfs al tot actie doen overgaan, ook al zijn sommige suggesties voor de hand liggend. In ieder geval lijkt het verstandig om vanuit de beroepsvereniging wederom een goede advocacy strategie (lees: belangenbehartiging middels beïnvloeding) te ontwikkelen. Net zo concreet als jaren geleden werd opgezet om het vakgebied te promoten bij alle beslissers, maar nu gericht op de belangrijkste stakeholders aan de instroomkant. Die aanpak zou ook aan de instroomkant tot succes moeten kunnen leiden.

Laatste update: 10-09-2024

Verken de mogelijkheden van het ARC Talent Program

Wilt u ook profiteren van het succes van ons traineeship? Ontdek hoe het ARC Talent Program uw team kan versterken en bijdraagt aan voortdurende groei en succes. Neem contact op met Sander van Oosten.

Bent u klaar voor DORA? Ontdek hoe u DORA-compliant wordt

Wat is DORA?

DORA is één van de vele nieuwe wet- en regelgevingen die binnen afzienbare tijd van toepassing worden voor alle financële instellingen binnen de lidstaten van de Europese Unie. DORA staat voor Digital Operational Resilience Act en heeft als voornaamste doel om wet- en regelgeving op het gebied van cyberrisico’s voor de financiële sector te uniformeren en te standaardiseren en om de digitale weerbaarheid tegen cyberaanvallen te versterken.

In tegenstelling tot bijvoorbeeld de NIS2-regelgeving is DORA echter een verordening die niet eerst in lokale wet- en regelgeving geïmplementeerd moet worden voordat deze van kracht is. DORA is daarom per 17 januari 2025 direct van kracht binnen alle lidstaten van de Europese Unie en de implementatie zal ook op het niveau van de Europese Commissie worden gemonitord door de Europese toezichthouders EBA (Europese Bankautoriteit), EIOPA (Europese Autoriteit voor verzekeringen en bedrijfspensioenen) en ESMA (Europese Autoriteit voor Effecten en Markten).

De volgende organisaties vallen onder andere onder DORA:

  1. Banken
  2. Verzekeraars
  3. Beleggingsondernemingen (waaronder pensioenfondsen)
  4. Cryptodienstverleners

De reikwijdte van DORA stopt echter niet bij deze financiële entiteiten omdat DORA deze instellingen tegelijkertijd verplicht om ook regie te houden op de beheersing van cyberrisico’s in de gehele keten, dus ook die van de leveranciers van de instelling die dienstverlening leveren bestaande uit of ondersteund door ICT. Een vermogensbeheer van een pensioenfonds valt bijvoorbeeld ook onder deze definitie. Dit heeft als voordeel dat de Europese toezichthouders alleen toezicht hoeven te houden op de financiële entiteiten in scope van de verordening maar dat tegelijkertijd er door deze entiteiten zelf toezicht wordt gehouden op de rest van de keten.

DORA bestaat uit 3 niveaus

Level 1 – de primaire wetgeving: bestaande uit 5 hoofdonderwerpen.
Level 2 – de technische standaarden: bestaande uit Regulatory Technical Standards (RTS) en Implementing Technical Standards (ITS).
Level 3 – niet-bindende richtlijnen.

Hieronder worden deze 3 niveaus/levels nader toegelicht.

Goed om te weten is dat DORA in tegenstelling tot andere Cyber Security wet-en regelgeving zoals NIS2 of normenkaders zoals NIST en CIS, rule-based is in plaats van principle-based.

DORA level 1 bestaat uit de volgende hoofdonderwerpen uit de primaire wetgeving:

  1. ICT Risicobeheer;
  2. Incidentenbeheer;
  3. Testen van digitale weerbaarheid;
  4. ICT-outsourcing;
  5. Informatie-uitwisseling.

DORA level 2 beschrijft per onderwerp uit de primaire wetgeving de regels die in detail gevolgd moeten worden (RTS), zoals bijvoorbeeld de RTS “ICT incident classification” die in detail ingaat op de classificatie van incidenten. Tevens worden er templates verschaft voor de meest uitgebreide vereisten (ITS), zoals bijvoorbeeld het Register van Informatie voor alle contractuele overeenkomsten over het gebruik van door derde aanbieders verleende ICT-diensten.

DORA level 3 beschrijft de niet-bindende richtlijnen. Deze zijn bedoeld om best practices te delen, bevatten voorbeelden en praktische tips en zijn uiteindelijk bedoeld om een uniforme toepassing van de regelgeving in alle EU-lidstaten te bevorderen.

Meldingsplicht

Naast het verplicht nemen van maatregelen geldt een meldingsplicht voor financiële instellingen die onder DORA vallen. Deze meldingsplicht is tweeledig:

1. Incidentmelding

Melden van incidenten die een impact hebben op de dienstverlening van een financiële instelling. Dit gaat verder dan de huidige eisen van De Nederlandsche Bank (DNB).

2. Meldplicht derde partijen

Alle contractuele overeenkomsten voor het leveren van ICT-diensten moeten worden vastgelegd in een register. Ondernemingen moeten daarbij opnemen of de afgenomen diensten kritieke of belangrijke activiteiten ondersteunen. Toezichthouders kunnen dit register opvragen. Daarnaast dienen nieuwe overeenkomsten jaarlijks te worden gerapporteerd. Overeenkomsten met betrekking tot kritieke of belangrijke functies moeten ook tussendoor actief gemeld worden bij de toezichthouder¹.

Sancties

De specifieke sancties voor de DORA variëren afhankelijk van de context en de mate van niet-naleving. De gevolgen kunnen zijn:

  1. Boetes en financiële sancties. De hoogte kan variëren op basis van de ernst van de inbreuk en de omvang van de instelling.
  2. Beperkingen op bedrijfsactiviteiten. Toezichthouders kunnen beperkingen opleggen aan de activiteiten van financiële instellingen die niet voldoen aan DORA. Dit kan bijvoorbeeld betekenen dat ze bepaalde diensten niet mogen aanbieden of hun activiteiten moeten verminderen.
  3. Reputatieschade. Niet-naleving van DORA kan leiden tot negatieve publiciteit en reputatieschade voor de betrokken instellingen.
  4. Strafrechtelijke vervolging. In ernstige gevallen kunnen individuen binnen de financiële instelling, hoofdzakelijk het bestuur, strafrechtelijk worden vervolgd bij het opzettelijk schenden van de DORA voorschriften.

Grotere rol van het bestuur bij DORA

De reikwijdte van DORA is groter dan alleen de financiële instellingen die benoemd worden in de verordening, omdat de instellingen tegelijkertijd verplicht zijn om regie te houden op de beheersing van cyberrisico’s in de gehele keten.

Wat opvalt, is dat de DORA zeer omvangrijk is, bestaande uit honderden pagina’s en dat deze verordening rule-based is. Afwijking van de regels is maar voor een zeer selecte groep aan organisaties, onder de noemer micro-organisaties, toegestaan. Verder zijn nog niet alle Level 2, ofwel Regulatory Technical Standards, uitgebracht. De laatste batch aan standaarden wordt pas op 17 juli 2024 uitgebracht. Echter, ook deze standaarden moeten per 17 januari 2025 geïmplementeerd zijn door organisaties.

Wat ook opvalt, is de grotere rol voor en verantwoordelijkheid van het bestuur. Zo dienen zij de cybersecurity-maatregelen goed te keuren en toe te zien op de uitvoering ervan. Stevige monitoring is dus vereist. Tevens dient het bestuur verplicht training te volgen.

Zoals vermeld heeft de invoering van DORA verregaande en verstrekkende gevolgen voor financiële entiteiten (en hun leveranciers) en de verwachtte implementatietijd per organisatie is aanzienlijk. Het is daarom belangrijk om zo snel mogelijk te starten.

Volgende stappen: hoe word u DORA-compliant?

Om compliant te worden aan DORA, adviseren wij u de volgende stappen te nemen:

  1. Start met een fit-gap analyse op DORA level 1 niveau. Indien uw organisatie onder DNB toezicht staat kunt u hiervoor ook de DNB Good Practice Informatiebeveiliging 2023 gebruiken. Dit kader wordt al door DNB gebruikt en dekt een groot deel van DORA level 1 af.
  2. Volg de gaps op DORA level 1 niveau op en gebruik hiervoor de “rules” uit de verordening.
  3. Voer een fit-gap analyse uit op DORA level 2 niveau.
  4. Volg de gaps op DORA level 2 niveau op.
  5. Start met de reeds goedgekeurde policies en tijdrovende ITS’en.
  6. Voer opnieuw een fit-gap analyse uit op DORA level 2 niveau (nadat het 2e deel van de level 2 policies zijn uitgebracht op 17 juli 2024, zoals vermeld in de vorige paragraaf).
  7. Volg de laatste gaps op.
  8. Laat eind 2024 een (interne) audit uitvoeren om vast te stellen of aan alle DORA eisen wordt voldaan.

Indien uw organisatie verwacht om niet tijdig (volledig) compliant te zijn dan adviseren wij om in ieder geval de belangrijkste vereisten op orde te hebben, onder andere de vereisten in de RTS’en “Register of Information”, “ICT incident classification” en “Major Incident Reporting”.

Uiteraard vragen deze stappen om verdere detaillering en inhoudelijke kennis om deze verder goed uit te werken.

¹ DORA update 2: Aan de slag met DORA: Beheer van ICT-risico van derde aanbieders, AFM, December 2023.

Meer weer weten over DORA

Wilt u meer weten of een keer sparren over DORA? Kijk dan naar onze diensten voor DORA of neem direct contact op met Anita van der Leeuw.

Rol van accountants bij de AvA

Vrijdag 19 april jongstleden plaatste het Financieele Dagblad een artikel over de rol van de externe accountant op de aandeelhoudersvergadering. Hele korte samenvatting: de wens van de aandeelhouders is dat de accountant zich op de aandeelhoudersvergadering ook gaat uitspreken over o.a. risicobeheersing, fraude, cybersecurity en zelfs over cultuur.

Alle respect en waardering voor de expertise van accountants, maar ik vroeg me direct af of de externe accountant hiervoor a) alle expertise in huis heeft en b) voldoende tijd heeft om alle aspecten van deze onderwerpen met de juiste diepgang grondig te toetsen. Om direct antwoord te geven op die vraag: ik kan me dit niet voorstellen. Voor de gemiddelde internal auditor is het namelijk ook al een uitdaging om over al deze onderwerpen assurance te geven, terwijl deze dagelijks rondlopen binnen een organisatie. Dit in tegenstelling tot de korte tijdspanne die de externe accountant rondloopt binnen de te controleren organisatie. Ook de opleiding van de internal auditor is wezenlijk anders dan die van de externe accountant. De internal wordt immers als bedrijfskundige opgeleid (breed), in tegenstelling tot de scholing van de externe accountant die zich nog steeds overwegend richt op de financiële processen.

Voor wie niet weet wat een internal auditor doet: de internal auditor wordt vaak gezien als een ‘tool of management’ en geeft inzicht in de beheersing van de organisatie over diverse onderwerpen die op basis van een risicoanalyse worden geselecteerd. Risicomanagement en IT zijn vaak het onderwerp. Kortom: de internal auditor kijkt of de organisatie goed is ingericht om de gestelde doelen te behalen. Niet elke organisatie heeft een internal auditor (de wettelijke verplichting is er alleen voor financiële instellingen) maar steeds meer organisaties zien nut en noodzaak van deze functie.

Ik begrijp heel goed dat de aandeelhouder meer over risicobeheersing, fraude, cybersecurity en cultuur zou willen weten. Het zijn essentiële onderwerpen die direct van invloed zijn op de financiële resultaten van een onderneming. Steviger verwoord: onderwerpen die direct van invloed zijn op het voortbestaan van een onderneming.  Mijn mening is echter dat de externe accountant deze verwachting niet waar kan maken om de eerder genoemde redenen: kennis van de onderwerpen en de te auditen organisatie en tijdgebrek voor diepgaand en onderbouwd onderzoek. Volgens mij is het al lastig genoeg om assurance te geven over de cijfers en bedrijfscontinuïteit; casussen genoeg die dat onderschrijven (Wirecard, Ahold, Imtech etc.).

Ik zie dat de internal auditor (net als de riskmanager) beter is geëquipeerd en daarmee beter in staat is om een aandeelhouder inzicht te geven in risicobeheersing, fraude, cybersecurity en cultuur. Ik zou de aandeelhouders dan ook adviseren om nog beter inzicht te krijgen in de resultaten van de werkzaamheden van de internal auditor; eventueel door een extra paragraaf in de jaarrekening of een uitnodiging op de AvA.

Drs. Marc van Heese RO RE CIA
Partner bij ARC People en vervult regelmatig voor aan ARC People geoutsourcete auditfuncties de rol als Chief Audit Executive

Meer weten over de assurance of advies die wij kunnen leveren?

Ben je benieuwd waar ARC People onder meer assurance of advies over kan geven? Bekijk dan bij een overzicht van onze belangrijkste topics. Staat u topic er niet bij? Neem dan contact met ons op. De kans is groot dat wij u alsnog van dienst kunnen zijn.