Skip to main content

10 redenen waarom beleid niet werkt… en hoe daarmee om te gaan

Bij ARC People delen we graag onze kennis. Onderling, om onze klanten nog beter te kunnen bedienen, maar ook met kandidaten en opdrachtgevers. Dit hebben we zelfs verankerd in onze kernwaarden. Daarom besloten we een whitepaper te ontwikkelen over de valkuilen van beleidsmakers. Hoe komt het dat beleid zo vaak niet wordt nageleefd en hoe kun je dat oplossen, of in ieder geval verbeteren?

De 10 belangrijkste valkuilen

Binnen de vakgebieden Audit, Risk en Compliance moet je vaak vaststellen dat de dingen niet gedaan worden zoals het zou moeten en zoals je zou willen. In onze Internal Audit Basistraining zijn we daar dieper op ingegaan. We hebben we een analyse gemaakt van de redenen om beleid (maar ook procedures, regels, etc.) niet na te leven. Dit leverde het volgende rijtje op (in willekeurige volgorde):

  • gemakzucht, bewust omzeilen;
  • niet, niet goed of niet duidelijk vastgelegd;
  • onbekendheid, slechte communicatie;
  • geen begrip van de achterliggende reden;
  • omslachtig of tijdrovend;
  • niet aansluitend op de praktijk, geen draagvlak;
  • niet gefaciliteerd door systemen of mankracht;
  • taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheden zijn niet duidelijk;
  • strijdig met ander beleid;
  • te ingewikkeld geschreven of jargon gebruik.

Een heldere beleidsstructuur

Naar aanleiding van deze lijst, hebben wij op papier gezet hoe je dit kan oplossen – of tenminste verbeteren – door beleid anders op te stellen en te implementeren. Onze specialisten hebben in de loop der jaren een “best practice” format ontwikkeld. De basis van dat format is tijdens een fusie tussen vier verzekeraars tot stand gekomen en daarna doorontwikkeld, door steeds weer “lessons learned” te verwerken. Het bevat ook de uitgangspunten van de richtsnoeren voor beleid van de Europese Autoriteit voor verzekeringen en bedrijfspensioenen (EIOPA) meegenomen. Dat betekent dat beleid dat in lijn is met dit whitepaper en het gratis te downloaden format, ook voldoet aan de meest actuele EIOPA/Solvency II eisen. Ook als je organisatie geen verzekeraar is, kan je dus zeker je voordeel doen met die inzichten.

Dit alles heeft geleid tot een whitepaper dat een toelichting geeft op een vast format voor beleid. Nieuwsgierig? Download gratis het whitepaper met duidelijke handvatten voor een heldere beleidsstructuur die wél nageleefd wordt. Wil je meer weten over onze aanpak en visie? Maak dan een afspraak en we praten je hier vrijblijvend over bij.

Vraag hier uw whitepaper aan en ontvang direct de downloadlink

Meer informatie over beleid

Bent u geïnteresseerd in meer informatie over dit onderwerp? Neem dan contact op met mij of één van mijn collega’s. Wij staan klaar om uw vragen te beantwoorden en u verder te helpen.

Ons deskundig team, met jarenlange ervaring, staat klaar om u te ondersteunen en persoonlijk advies op maat te bieden dat aansluit bij uw specifieke situatie. Wij streven ernaar om zo snel mogelijk op uw vragen te reageren, zodat u altijd snel geholpen wordt.

Sander van Oosten

Partner

06-18804323